Isnin, 27 Disember 2010

Sebab-Sebab Yang Membuatkan Azimat Menjadi Salah Di Gunakan Disisi Syariat Islam

Penggunaan takweedz(dalam bahasa arab) dan tangkal-azimat (dalam bahasa kita) adalah harus (yakni boleh),demikian kata alim ulamak mu’tabar seperti imam Ghazali,imam abul hasan Syadzili rahimahumullah.Tetapi ianya bertukar hukum kepada menjadi haram bilamana didapati sebab-sebab berikut:

  • Meyakini bahawa takweedz @ tangkal-azimat itu sendirilah yang mendatangkan menafaat @ mudhorat,yang melindungi penggunanya,yang menunaikan hajat-hasrat si penggunanya itu.
  • Mengandungi kalimat-kalimat kufriah (yakni yang mendorong kepada mensyirikkan Allah Yang Maha Esa)
  • Mengandungi bahan-bahan yang najis disisi syariat islam seperti darah dan sebagainya.
  • Berkait dengan syarat-syarat yang diharamkan oleh syariat @ syarat-syarat yang membebankan malah membahayakan nyawa si penggunanya itu sendiri. Atau syarat yang mendorong kepada kerja-buat yang diharamkan oleh Syariat islam seperti membunuh anak dara dan sebagainya.

Satu Peringatan Penting:

Hukum Menulis WifiQ/tangkal azimat/takweedz yang tidak diketahui maknanya untuk mengambil faedah dari apa yang Allah letakkan/siratkan khasiat didalamnya ialah makruh,bukan haram.Demikian kata imam Muhiyyud din An-Nawawi r.alaih dalam kitab fatwanya dalam masalah yang ke 362.Muka surat 169.Cetakan Maktabah Darul Fikr,Syria.

Berikut saya nukilkan kata-kata beliau dalam bahasa arab sebagai rujukan.

362 – ((مسئلةٌ))

هذه الطَّلْسمات اَلَّتِيْ تُكْتَبُ لِلْمَنَافِعِ وَهِيَ مَجْهُوْلَةُ الْمَعْنَى هَلْ تَحِلُّ كِتَابَتُهَا اَمْ لاَ؟

((اَلْجَوَابُ)) يُكْرَهُ وَلاَ يَحْرُمُ

Keterangan:

Permasalahan yang bangkit ialah penggunaannya yakni hukum menggunakan tangkal azimat yang ditulis dengan cara tidak dapat difahami maknanya,ertinya.

Kerana تُكْتَبُ لِلْمَنَافِعِ (yakni ditulis untuk menghasilkan menafaat yang tersirat didalamnya) menunjukkan kepada makna “untuk menggunakannya”, sama ada dengan cara

  1. pakai dileher atau
  2. di tanam atau
  3. di gantung dipohon
  4. atau apa cara yang disarankan oleh ahlinya

Maka hukumnya adalah makruh,bukan haram.

Apakah itu makruh???

Iaitu,si pelakunya tidak akan di azab oleh Allah,malah pahalanya sahaja akan berkurangan kerana kelakuannya tadi tu.

Tetapi kalau ada salah satu dari sebab sebab diatas,maka ia bertukar dari harus (yakni boleh) kepada menjadi haram.

Haram bukan kerana zat tangkal azimat itu,akan tetapi haram hukumnya kerana ada sebab yang telah disebutkan diatas, wallahu a’lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan